WSPÓŁPRACA Z BLOGERAMI: REACHBLOGGER

rb 1 300x180 - WSPÓŁPRACA Z BLOGERAMI: REACHBLOGGER

Wywiad stanowi część cyklu poświęconego zarabianiu na blogu. Katarzyna Linka z którą rozmawiam odpowiada za nadzór i promocję platformy do zlecania blogerom zadań do wykonania. Wyszedłem z założenia, że przybliżenie go czytelnikom skupionym wokół bloga o zarabianiu będzie dobrym pomysłem. Innym wartym uwagi wpisem w tym cyklu jest m.in. wykorzystywanie afiliacji jako bloger o czym rozmawiałem zresztą z Asią.

Mateusz: Kasia skąd pomysł na taką platformę i jak wyglądały początki?

KATARZYNA LINKA 150x150 - WSPÓŁPRACA Z BLOGERAMI: REACHBLOGGERKatarzyna Linka: Głównym powodem powstania ReachBlogger było dostrzeżenie ogromnego potencjału reklamowego drzemiącego w blogosferze. Standardowe formy reklamy powoli odchodzą do lamusa, co zmusza firmy do poszukiwania nowych dróg promocji. Pojawiło się pytanie: jak dotrzeć do grupy, która jest zamknięta na tradycyjny marketing? Odpowiedź mogła być tylko jedna: blogosfera. Tworząc ReachBlogger, postanowiliśmy ułatwić proces współpracy firmy i blogera. Dzięki przejrzystym i bezpiecznym zasadom, kampanie stają się możliwe dla każdego, kto chce rozpocząć swoje działania w blogosferze.  Początki nie były łatwe. Trudno było nam przekonać blogerów, że nasza platforma to narzędzie idealne do zarabiania na swoim blogu. Zaczynaliśmy od bazy 100 blogów w katalogu. Obecnie dołączyło do nich 1000 kolejnych.

Dziś największym problemem jest to, że firmy niechętnie podchodzą do współpracy z blogerami. Albo boją się zainwestować w ten rodzaj reklamy, albo nie wiedzą do końca jak to zrobić. Naszym największym wyzwaniem zatem jest przekonanie do platformy klientów i edukowanie ich w zakresie współpracy z blogerami.

Mateusz: A skąd obawy przed ewentualną współpracą z blogerami?

Firmy wychodzą z założenia, ze lepiej inwestować w sprawdzone formy reklamy. Współpraca z blogerami to dla przedsiębiorców w dalszym ciągu trochę niepewny grunt. Najczęstszym błędem jest oczekiwanie przez firmy natychmiastowych efektów kampanii. W działaniach z blogerami na efekt należy poczekać. Są to działania długoterminowe, jednak bardzo precyzyjne i skuteczne, o czym również staramy się na każdym kroku przypominać.

Często zdarza się, że klienci po prostu nie wiedzą jak zacząć działania z blogerami, jak prowadzić negocjacje i czego wymagać. Naszym zadaniem jest edukować klientów, że blogosfera to nowe media, dzięki, którym firma ma szanse na dotarcie do grupy niedostępnej i zamkniętej na tradycyjne formy reklamy.

MATEUSZ: Co znaczy niedostępnej i zamkniętej na formy reklamy grupy? Nadmierne korzystanie z Adblocka i powolny odpływ młodego pokolenia od telewizji? Jak to jest z tym nowym pokoleniem właśnie?

Coraz częściej mówimy o zjawiskach takich jak ślepota banerowa, czy to o czym wspomniałeś: nadmierne korzystanie z Adblocka. Ludzie “uciekają” przed reklamami w tradycyjnym wydaniu, bo są nimi zarzucani z każdej strony. Stąd wykształcili w sobie mechanizm obronny, który pozwala im skutecznie omijać wszelkie formy tradycyjnej reklamy. Przykładowo, oglądając telewizję, coraz więcej ludzi w trakcie reklam zmienia kanał,czytając gazetę – strony z reklamami są automatycznie przerzucane lub kompletnie ignorowane. Oczywiście mówimy tutaj głównie o młodszej części społeczeństwa, która większość swojego czasu spędza na Facebooku czy innych kanałach social media. Jak dotrzeć do takich ludzi? Analizując ten temat sprawdzaliśmy jak ta grupa, nazwijmy ich „Odporni”, dokonuje zakupów. Zdecydowana większość korzysta właśnie z internetu i największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają opinie ekspertów, za których uważa się blogerów. Tym samym, stają się oni bardzo silnym “narzędziem opiniotwórczym”.

Oczywiście nie polecamy całkowitej rezygnacji z reklam mainstreamowych – stanowiłoby to koniec dla wielu kluczowych marek. Jednak warto pomyśleć o tym, aby zwiększyć swoje zasięgi i dotrzeć do „Odpornych” innymi kanałami, a to właśnie umożliwia content marketing.

Mateusz: Czy w takim razie blogerzy są traktowani aktualnie jako jeden z dodatkowych elementów kampanii, czy może wiesz już o akcjach w których główną osią są lub byli właśnie internetowi influencerzy?

Kampanie z blogerami służą do wsparcia standardowych działań marketingowych. Tak jak wspominałam, nie powinno się opierać strategii tylko i wyłącznie na działaniach blog marketingowych. Wyobraźmy sobie, że firma X (lider na rynku sprzętów AGD) całkowicie rezygnuje z tradycyjnej formy reklamy – w mieście nie będzie banerów, z telewizji znikną reklamy, w radiu cisza, za to firma skupi swoje działania na współpracy z blogerami. Jej pozycja na rynku prawdopodobnie uległaby drastycznej zmianie. Myśląc o „Odpornych”, nie możemy zapominać o ciągle dominującej grupie osób, które nadal oglądają telewizję, czytają gazety i podziwiają billboardy w mieście 🙂

Pytasz o blogerów, którzy byli główną osią w kampaniach firm – każda akcja, w której uczestniczy bloger, stawia go w centrum. Twórcy internetowi są swojego rodzaju celebrytami (nie obrażając nikogo) i tak jak w reklamach aktorzy odgrywają pierwsze skrzypce, tak w kampaniach promocyjnych robią to blogerzy. Nie musimy szukać daleko: „Maffashion i skradziony telefon” -dla jednych kampania całkowicie nietrafiona, jednak z drugiej strony o firmie zaczęło mówić wiele osób z pokolenia „Odpornych” i wielu ta akcja przekonała. Niezmiernie trudnym zadaniem dla firm-weteranów jest przekonanie do siebie młodych ludzi, stąd rodzą się pomysły, takie jak kampania Orange z Maff, których celem jest dotarcie do „Odpornych”.

Na ReachBlogger dajemy szansę mniejszym i większym blogerom pokazać się potencjalnym reklamodawcom. I my możemy pochwalić się kilkoma kampaniami z blogerami w roli głównej. Ostatni akcja z iSpot: „iPad w biznesie”, czy kampania promująca profilaktykę badań kobiet w ciąży, matek i dzieci dla Laboratorium Diagnostyka – tutaj również tradycyjny marketing został wsparty działaniami z blogerami. Dzięki temu klienci dotarli z przekazem do tych, którzy skutecznie bronią się przed tradycyjnymi formami reklamy.

Mateusz: W jakim kierunku twoim zdaniem zmierza teraz blogosfera? Czy będzie jeszcze bardziej otwarta na współpracę z markami, czy trend jest raczej taki, iż będzie dążyć do większej samodzielności w monetyzacji np. sprzedaży własnych produktów, albo afiliacji?

Obecnie obserwujemy trend otwierania się blogerów na kampanie reklamowe. Dodatkowo wielu czołowych blogerów działa, powiedzmy „na własną rękę”, wydając książki, prowadząc warsztaty, pracując w agencjach marketingowych.

Wszystko wskazuje na to, że blogerzy będą coraz chętniej podejmowali się realizacji kampanii dla firm. Jednak, tutaj przestroga dla blogerów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z zarabianiem na blogu: pamiętajcie, że Wasza strona to nie tablica ogłoszeń – nie chwytajcie się każdego, pierwszego lepszego zlecenia – starajcie się dostosować oferty do profilu swojego bloga. Firmy poszukując blogerów do kampanii, analizują „historię” blogera i jeśli Wasza strona przypomina słup ogłoszeniowy, nie otrzymacie żadnej sensownej propozycji współpracy.

Mateusz: Skoro jesteśmy w temacie współpracy i nawiązywania jej – czy blogerowi wypada samemu wychodzić z propozycją? Ma pomysł, widzi format i sposób przeprowadzenia kampanii, który następnie chce przedyskutować z agencją, ale ma obawy czy to wypada czy nie.

Jak najbardziej! Bloger, jeśli ma ciekawy pomysł i wizję przeprowadzenia kampanii dla firmy, powinien sam wyjść z inicjatywą. Jednak należy pamiętać o tym, że firmy otrzymują kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt maili z zapytaniem o możliwość współpracy, zatem bloger powinien postarać się wyróżnić. Kilka porad dla blogerów, którzy chcieliby skontaktować się z firmą:

  1. Mail nie powinien być za długi – kluczowe założenia.
  1. Wiadomość powinna być sformułowana poprawnie – sprawdzajcie, czy w mailu nie ma błędów.
  1. Nie wysyłaj zapytań „hurtowo” – to najgorszy i najczęściej popełniany błąd. Blogerzy, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w nawiązywaniu współpracy z firmami, wysyłają mnóstwo maili do różnych firm, o tej samej treści (często poprzez dodanie wielu odbiorców). Świadczy to o braku profesjonalnego podejścia i wróży nikłe szanse na sensowną kampanię.
  1. Nie błagaj! – tworząc maila nie wychodź z założenia, że to Ty jesteś na straconej pozycji. Ty masz pomysł, a firma ma środki na ich realizację – od Ciebie zależy jak sprzedasz swoją wizję. Jeśli zaczniesz błagać i prosić, nikt nie potraktuje Cię serio.
  1. Wykaż się cierpliwością – nie wysyłaj codziennie zapytania do firmy. Poczekaj cierpliwie na odpowiedź, jeśli nie otrzymasz jej przez dłuższy czas, wówczas przypomnij się.

Mateusz: A jakie akcje na podstawie tego co obserwujesz na własnej platformie są najpopularniejsze i czy można mówić o tym, że pewne są bardziej skuteczne od pozostałych?

Każda kampania jest inna – zależy od celu klienta i pomysłu na realizację. Większość zleceń na ReachBlogger opiera się na wpisie inspirowanym, czyli bloger tworzy treść w oparciu o materiały lub produkt przesłany przez klienta.

Skuteczność wpisu zależy tak naprawdę od kilku zasadniczych czynników. Zacznijmy od firmy:

  1. Wybór odpowiedniego blogera – przy planowaniu kampanii content marketingowej należy określić do kogo chcesz z przekazem dotrzeć, kto jest Twoją personą. Znając swojego potencjalnego klienta, rozpoczynasz poszukiwanie blogerów, których czytelnicy stanowią Twoją grupę docelową.
  1. Wymagania – firma nie powinna narzucać blogerowi pozytywnej opinii o swoim produkcie. Bloger z założenia pisze tylko i wyłącznie obiektywnie i zgodnie z własnymi przekonaniami, dzięki temu wpisy na blogach są naturalne i unikalne. Dlatego też firma decydując się na współpracę powinna dobrze poznać blogera, z którym zamierza współpracować.

Bloger, a skuteczność kampanii:

  1. Nie kopiuj treści – niestety zdarza się, że mniej doświadczeni blogerzy „wykorzystują” (kopiują) treści z innych stron. Taki wpis jest kompletnie nieużyteczny – nie jest obiektywny, ani  unikalny. Każdy bloger powinien pamiętać o tym, że klient oczekuje rzetelnego wpisu.

Wiele czynników wpływa na skuteczność kampanii blog marketingowej, jednak najważniejszym wydaje się być dotrzymanie warunków umowy przez strony. Zarówno bloger, jak i klient powinni wywiązać się z założeń przyjętych na etapie budowania strategii akcji. Jeśli jedna strona zawiedzie – kampania nie odniesie sukcesu. Stąd tak ważne jest uzgodnienie wszelkich szczegółów na etapie wstępnym planowanej współpracy.

Mateusz: A czy po wszystkim bloger otrzymuje informacje odnośnie tego jak jego wkład przełożył się na wyniki kampanii? A także czy marki często wracają do danego blogera?

Zazwyczaj wygląda to odwrotnie, czyli to firma prosi blogera o statystyki związane z danym wpisem realizowanym w ramach współpracy, aby móc sprawdzić skuteczność kampanii.

Firmy często są zainteresowane stałą współpracę z wybranym blogerem. Jeśli kampania przebiegła zgodnie z oczekiwaniami i założeniami to klient z pewnością wróci do współpracy z blogerem.

Mateusz: No tak – w sumie oczywiste 🙂 Zadowolone firmy nie mają powodu, aby nie wznowić współpracy co widać chociażby przy marce Sommersby. Teraz pytanie z nieco innej beczki, ale sądzę, że wartego zadania: gdzie widzisz blogi / blogerów za np. 10 lat?

Wszystko wskazuje na to, że coraz więcej firm będzie decydowało się na kampanie z blogerami. Najprawdopodobniej zmieni się nieco forma blogów, coraz popularniejsze stają się videoblogi i zapewne w tę stronę rozwinie się blog marketing.

Mateusz: Kończąc zatem wywiad Kasiu – czy masz coś dodania personalnie od siebie? 🙂

Dziękuję za możliwość przybliżenia idei naszej platformy 🙂 Jeśli jesteście zainteresowani zarabianiem na blogu albo współpracą z blogerami i macie dodatkowe pytania – koniecznie skontaktujcie się z nami, chętnie pomożemy 🙂