JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY? – WYWIAD

sklep 300x197 - JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY? - WYWIADMATEUSZ: Przedstaw się, proszę.

Nazywam się Aleksandra Błaszczak z bloga zagadki e-biznesu i pasjonuję się e-biznesem. Mam to szczęście, że mogę realizować tę pasję na polu zawodowym. Tworzę strony internetowe, zajmuję się pozycjonowaniem, optymalizacją, analityką internetową, reklamą w Internecie. Prowadzę też wdrożenia sklepów internetowych, gdzie przeprowadzam klienta przez cały proces tworzenia sklepu – od analizy potrzeb, przez określanie zakresu funkcjonalnego po uruchomienie platformy i wsparcie klienta w trakcie jej funkcjonowania. Po godzinach prowadzę o e-commerce.

MATEUSZ: Jakie pierwsze kroki powinna podjąć osoba, która rozważa otwarcie własnego e-sklepu?

Otwarcie własnego sklepu to spore wyzwanie. Codziennie widzę jak powstają nowe platformy i jak wiele pracy trzeba włożyć w to, aby uruchomić e-sklep. Są osoby, którym się wydaje, że prowadzenie sklepu internetowego to prosta sprawa. Nie ma nic bardziej mylnego. Przede wszystkim trzeba realnie spojrzeć na zakres prac, jaki trzeba wykonać żeby uruchomić, a później prowadzić taki sklep. Tym bardziej, jeśli chcemy go prowadzić bez żadnej pomocy – w pojedynkę. Jeśli ilość i różnorodność zadań nas nie zniechęca, możemy spróbować swoich sił. Jak w każdym biznesie liczy się pomysł. Jeśli taki pomysł zrodzi się w naszej głowie, musimy jeszcze sprawdzić jak wiele osób postawiło na podobną ideę i uruchomiło swój e-biznes. Konkurencja w e-commerce jest ogromna. Codziennie powstają nowe firmy, które mają nadzieję na osiągnięcie sukcesu w Internecie. Sprawdźmy, z jak dużą ich liczbą przyjdzie nam konkurować w dziedzinie jaką sobie wybraliśmy. Dobrym pomysłem może być sprawdzenie trendów dzięki narzędziu, jakie udostępnia firma Google (https://www.google.pl/trends/). Jeśli produkty, jakie chcemy sprzedawać czy usługi jakie zamierzamy świadczyć notują tendencję wzrostową w liczbie wyszukań, to może być to wskazówka, że nasz pomysł ma szansę na powodzenie. Warto również przedyskutować naszą wizję z osobami, które prowadzą biznes internetowy, ze znajomymi czy rodziną. To da nam szansę na popatrzenie z szerszej perspektywy na nasz biznesplan i pozwoli wyłapać jego słabości. 

MATEUSZ: Mamy zatem pomysł na sklep i sprawdziliśmy w Google Trends czy istnieje na to zapotrzebowanie. W jakim miejscu zalecałabyś spróbowania z własnym e-sklepem na sam początek przygody?

Miejsce będzie zależało od przyjętej strategii i budżetu. Zakładając, że mamy małe środki przeznaczone na start biznesu, możemy spróbować swoich sił np. na Allegro. Jest to platforma, dzięki której możemy szybko uruchomić sprzedaż, sprawdzić czy produkty i strategia cenowa są pozytywnie odbierane przez klientów. Nie jesteśmy zmuszeni do ponoszenia kosztów stworzenia i utrzymania własnej platformy. Allegro również samo dba o promocję portalu. Nasze koszty ograniczą się do prowizji od sprzedaży i zmniejszymy ryzyko biznesowe związane z rozpoczęciem działalności. Minusem tego wyboru jest na pewno ogromna konkurencja, która zamieszcza swoje oferty w tym samym portalu oraz konieczność walki ceną. Z niewiele większym budżetem możemy wykorzystać platformy typu open source czyli takie, które udostępniają kod sklepu za darmo i dają możliwość jego dowolnej modyfikacji. Przy tej opcji szybko uruchomimy sklep internetowy na swoim hostingu z wykupioną domeną. Możemy skorzystać z gotowego szablonu graficznego i dodać swoje produkty, opisy, treści na strony informacyjne i dane kontaktowe. Innym rozwiązaniem jest inwestycja w gotowy sklep opłacany w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa) – czyli ponosząc miesięczne koszty utrzymania i aktualizacji platformy. Plusem w tym modelu są niewielkie koszty miesięczne, ale w dłuższej perspektywie czasu opłata prawdopodobnie wzrośnie (większy ruch generuje wyższe koszty). Przy dużym budżecie można uruchomić sklep internetowy dostosowany do potrzeb naszego biznesu, jedyny w swoim rodzaju, z unikalnym projektem graficznym i rozwiązaniami funkcjonalnymi, które wyróżnią nas od konkurencji. To zaleta tej opcji biorąc pod uwagę jak bardzo konkurencyjny stał się rynek e-commerce i jak lawinowo zwiększa się liczba uruchamianych sklepów.

MATEUSZ: Wspominasz o dużej konkurencyjności sklepów. Czy w takich czasach małe sklepy mają jeszcze szanse?

Zdecydowanie mają szanse, ale na pewno łatwiej jest, kiedy znajdą swoją niszę. Ponadto duzi gracze na rynku nie mają monopolu na innowacyjność. Zarówno sam sklep internetowy jak i jego asortyment może być wyjątkowy, a dobre rozwiązania i pomysły zawsze znajdą uznanie.

MATEUSZ: Szanse mają, ale zawsze w biznesie wychodzę z założenia, że początkowe koszta muszą być minimalne. Jak najtaniej dziś sprzedawać w internecie i dlaczego akurat ten sposób pochłania najmniej pieniędzy?

Obawiam się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, tak jak nie ma złotego środka na prowadzenie biznesu. Nie sądzę, że można mówić o najtańszych sposobach sprzedaży w internecie, bo każdy z nich pociąga za sobą spore koszty – jeśli nie te czysto finansowe, to koszty pracy własnej. Są sposoby na prawie bezkosztowe uruchomienie sklepu internetowego, co wcale nie oznacza, że dzięki nim cokolwiek sprzedamy. Możemy założyć sklep na platformie open source, ale za hosting musimy zapłacić sami. Musimy również opłacić domenę. Nie wyobrażam sobie, żeby nie umożliwić kontaktu telefonicznego z obsługą sklepu, więc poniesiemy koszty zakupu telefonu i abonamentu. Reszta może być kosztem naszej osobistej pracy, co pozwoli na oszczędność finansową, ale pochłonie nasz czas (robienie zdjęć, przygotowanie opisów, treści itp.) Mając umiejętności w zakresie tworzenia serwisów internetowych, możliwe jest, że samodzielnie poradzimy sobie z dostosowaniem platformy do naszych potrzeb. Po włożeniu wielu godzin pracy w takie przedsięwzięcie uruchomimy sprzedaż – ale czy cokolwiek sprzedamy? Czy to, co wypracujemy własnymi środkami, będzie na tyle konkurencyjne, że osiągniemy sukces? Poza tym, uruchomienie sklepu to pierwszy krok, a potem trzeba o nim jeszcze powiedzieć światu! Trzeba zadbać, by pokazywał się wysoko w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy, prowadzić kampanie promocyjne, wizerunkowe, wyjść do klienta na różnego rodzaju wydarzeniach branżowych itd. Jak widać wiele czynników wpływa na sukces w e-biznesie i nie zawsze powinniśmy się kierować ograniczeniem kosztów. W każdy biznes trzeba zainwestować, aby coś zyskać.

MATEUSZ O czym trzeba wiedzieć, jeśli chodzi o kwestie prawne prowadzenia sklepu? Chodzi mi o to, aby ktoś był świadom, że spoczywają na nim pewne obowiązki.

Trzeba mieć świadomość tego, że prawo się zmienia. W wyniku tych zmian na sprzedawców internetowych jest nakładanych coraz  więcej obowiązków. Ważne jest by śledzić to, co się dzieje i starać się wypełniać te obowiązki. Zaczynając od regulaminu, w którym nie możemy zapisać tego co nam się podoba. Jest to wciąż duży problem e-sklepów,  mimo że o klauzulach niedozwolonych słyszy się już na każdym kroku. Konsument nie powinien mieć wątpliwości co zamówił i ile będzie go kosztowało całe zamówienie. Nie wolno wprowadzać domyślnie zaznaczonych opcji, które wiążą się z dodatkowymi opłatami dla Klienta. Kiedyś był to proceder bardzo popularny, który miał na celu sprzedaż powiązanych produktów lub usług. Zdarzało się, że klienci nawet nie zauważali, że zamawiają więcej niż chcieli. Teraz ta decyzja ma być w pełni świadoma i stąd klient sam powinien tego typu opcje zaznaczać. Klient ma też prawo odstąpić od umowy zakupu przez 14 dni od daty jej zawarcia bez podania przyczyny. To prawo musi być jasno komunikowane klientowi. Często bagatelizowany przez sprzedawców jest również dokładny opis produktu, który w gruncie rzeczy jest podstawą zawieranej umowy kupna-sprzedaży. Obecnie jego rzetelne przygotowanie to również obowiązek wymagany przez prawo. To, co przytoczyłam, to tylko mała część wiedzy z zakresu prawa, jaką każdy właściciel sklepu internetowego musi sobie przyswoić. Jest to trudne, ale na szczęście są firmy, które znają te przepisy i chętnie dzielą się swoją wiedzą. Udzielają cennych wskazówek na swoich blogach i informują w swoich newsletterach o wprowadzanych zmianach prawnych. Warto z tego korzystać.

MATEUSZ Jakie standardy dziś obowiązują? (np. responsywność, możliwe formy płatności itd.)

Duża konkurencja w e-commerce powoduje, że poprzeczka jest stale podnoszona, a od sklepów wymaga się coraz więcej. Warto zadbać o:

  • dostosowywanie się platformy do ekranu, na jakim ogląda ją użytkownik,
  • szybkość ładowania się strony, która jest sprawą niezwykle istotną – klient nie będzie długo czekał. Jeśli szybko nie zobaczy zawartości strony, to ją opuści i skieruje się do konkurencji,
  • projekt graficzny sklepu, który powinien być jednocześnie oryginalny i przejrzysty,
  • intuicyjność działania sklepu,
  • wiele możliwości dostaw i sposobów płatności,
  • bezpieczeństwo transakcji (certyfikat SSL, znaki jakości itd.),
  • wiarygodność, którą budują opinie klientów – warto dać możliwość wyrażania tych opinii na samej platformie oraz integrując sklep z serwisami zbierającymi oceny użytkowników na temat sklepów, w których dokonali zakupu,
  • kompletne, szczegółowe i użyteczne opisy produktów, z wysokiej jakości zdjęciami, prezentacjami 360 stopni, filmami itd. 

Wszystko po to, aby doświadczenie zakupowe jakie oferujemy klientowi było zbliżone do tego, jakie ma podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. Albo i lepsze 🙂

MATEUSZ: Na koniec proszę cię jeszcze, abyś przedstawiła sklepy internetowe, które uważasz za dobry przykład.

Duże wrażenie zrobił na mnie sklep Ceramiki Paradyż. Pamiętam, że w momencie jego uruchomienia i pojawienia się pierwszych informacji w mediach na jego temat, byłam bardzo pozytywnie zaskoczona. I nie chodzi tylko o projekt graficzny, bo każdy ma swój gust i tu zawsze można mieć różne odczucia. W moje gusta trafił, ale najwięcej plusów zyskał za użyteczność i perfekcyjność. Wszystko w nim jest przemyślane i przede wszystkim – dopracowane. Diabeł zawsze tkwi w szczegółach. W tym sklepie każdy, najmniejszy nawet element wygląda ładnie, ma swoje miejsce i nie jest przypadkowy. Sklep jest naprawdę perfekcyjny i był taki od początku. Efekt WOW został w moim przypadku osiągnięty i dzięki temu sklep zapadł mi mocno w pamięć.

Kolejny sklep to Zalando. Tu najwięcej punktów przyznałabym za dbałość o przekazywanie wszystkich istotnych informacji na temat procesu zamawiania, warunków dostaw, zwrotów itd. Sklep dba również o użyteczne informacje na temat produktów oraz zamieszcza wiele zdjęć do każdego z nich. Dzięki temu możemy dobrze przyjrzeć się towarom, które chcemy kupić. Sklep posiada również rozbudowany panel klienta. Znajdziemy tam wiele przydatnych opcji i porad np. jak zwrócić produkt czy anulować zamówienie. Działanie sklepu jest intuicyjne. Myślę, że jest to również przykład sklepu, na którym można się wzorować.

MATEUSZ: Dziękuję za rozmowę, Aleksandro!

WARTOŚĆ DODANA:

Serwis e-komercyjnie – jeden z największych polskich serwisów poświęconych tematyce e-commerce. Kolejnym godnym polecenia jest klinika e-commerce.


SPRAWDŹ PLATFORMĘ SHOPLO – KLIK