KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4

17262633078 a770ee55ce b 1 - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4

 

W dzisiejszym odcinku mam dla was pozycje, które traktują kolejno o następujących tematach: budowa marki osobistej, e-biznes, rozwoju osobistym i mediach społecznościowych. Każda z nich jest przynajmniej dobra i na pewno znajdzie swoich wielbicieli.

Zaczynamy!

jesmar - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4Jesteś marką, Joanna Malinowska – Parzydło – to nie jest lektura, którą autorka przygotowała z myślą, by przekonać cię do budowy marki osobistej. Jej celem jest utwierdzenie cię w przekonaniu, że MUSISZ to robić. Możliwe, że nasuwa ci się pytanie – po co w ogóle zawracać sobie tym głowę? Choćby z tak prozaicznego powodu jak efekt halo. Ładnym osobom przypisujemy niemal automatycznie pozytywne cechy. Tak samo działa to z osobami, które dbają o swoją markę osobistą – możemy ich nie znać, ale uważamy, że na pewno są ekspertami w swoich dziedzinach. Spójność twojej ścieżki zawodowej, publikacja treści na poważanych portalach, udział w konferencjach i zadbane media społecznościowe uczynią cię osobą na którą inni patrzą z podziwem. Otwiera tym samym nowe furtki, przyciągasz do siebie nowe osoby, składane są ci propozycje pracy czy wystąpień na konferencjach. Temat rzeka, ale od tego masz właśnie książkę. Muszę zaznaczyć, że napisana jest od początku do końca w dość formalny sposób – taki jaki używają osoby na wyższych stanowiskach. Zapoznaj się z blogiem autorki – jeśli jej język ci odpowiada to jest szansa, że książka również przypadnie ci do gustu. Sam swego czasu przygotowałem rozbudowany wpis na temat marki osobistej.

100ebi - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4125 PYTAŃ NA TEMAT E-BIZNESU DO PIOTRA MAJEWSKIEGO – nie bedzie niczym odkrywczym jeśli powiem, że świat pedzi dziś naprzód (w mojej osobistej ocenie zmiany najszybciej dotykają internetu). Codziennie powstają nowe programy, startupy i technologie. Narzędzia, które wykorzystywałem przed rokiem są już passe. Pojawiły się zupełnie nowe i zwyczajnie lepsze. Dlatego książka, która podejmuje się pisania o internecie MUSI brać poprawkę na fakt, że bardzo szybko się zdezaktualizuje. „Biblia e-biznesu” Macieja Dutko co kilka lat otrzymuje zupełnie nowe, stworzone od podstaw wydanie czyniąc stare niemal zupelnie bezużytecznym. Niestety „125 pytań na temat E-Biznesu” ociera sie o bycie prawie bezużyteczną. Od 2010 roku, czyli wtedy, gdy ją wydano, zmieniło sie OGROMNIE wiele. Szkoda, bo autor udziela bardzo praktycznych odpowiedzi, które są już nieaktualne. Jest to więc paradoksalnie dobra ksiązka ale przestarzała i zwyczajnie w świecie straciła tym samym OGROMNIE na wartości. Początkujący (i tylko oni) mogą siegnąć, jeśli znajdą ją w promocyjnej cenie, aby uczyć sie sposobu myślenia przekazywanego przez Piotra – i w sumie tylko tego.

tremin 210x300 - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4Jarosław Chybicki, Skup się – ksiązka przypomniała mi studia i to w jaki sposób były pisane podręczniki z których uczyłem sie do egzaminów. Przepełnione teoretyczną wiedzą z których wnioski musisz wyciągać samodzielnie. Pojawiają sie definicje, zwroty, historyczne fakty. Nie nadaje sie dla osób, które chcą po prostu „odhaczyć” kolejną pozycje na swojej półce, bo o ironio wymaga autentycznego skupienia, by ją zrozumieć. Polecam ją WYŁĄCZNIE osobom, które interesują sie rozwojem osobistym ocierającym o psychologie, a także menadżerom, którzy czesto są miedzy młotem i kowadłem w pracy. Wygląda zresztą na pozycje pisaną z myślą o tej grupie zawodowej.

insight - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4Insight: Droga do mentalnej dojrzałości, Michał Pasterski – zacznijmy od oczywistego faktu, który rzuca sie od razu w oczy po otwarciu przesyłki: to prawdziwa cegła. Kryje sie w tym głębsza myśl – mianowicie taka, że osoby zafiksowane na rozwoju osobistym (chyba też jestem jedną z nich) lubią konsumować takie treści szybko bez wiekszej refleksji. Siegamy jedna pozycja po drugiej, czujemy się lepsi i mądrzejsi, po czym zamawiamy kolejną. Uzależniamy sie od nich, wydaje nam się, że zdobywamy nową wiedzę, ale fakty są takie, że rzadko kiedy (lub nawet wcale) z niej nie korzystamy. „Insight” stanowi dla mnie bardzo przyjemne orzeźwienie. Autor tłumaczy, że prawdziwy rozwój osobisty nie polega na odhaczaniu kolejnych książek i przejmowaniu cudzego sposoby myślenia. Pomaga nam zajrzeć wgłąb siebie i dzieki kolejnym ćwiczeniom rozwinąć się w kierunku zgodny z naszymi wartościami, oraz talentami. Miałem szczerą ochotę omijać ćwiczenia i mówiąc prawdę tak dotychczas robiłem w innych książkach. Tutaj jednak Michał dokonał rzeczy niezwykłej – sprawił, że naprawdę zacząłem je wykonywać. Kiedy już miałem przeskoczyć pierwsze z nich, by dalej trochę bezmyślnie „konsumować” napisał coś w stylu:

„jasne, pomiń to ćwiczenie. Równie dobrze możesz odłożyć teraz te książkę na półkę. Bez wykonywania tego ćwiczenia dalsza lektura po prostu bedzie bezsensowna. Jeśli chcesz po prostu „zaliczyć” te książke po prostu przejdź do ostatnich stron, przeczytaj podsumowanie i udawaj, że czegoś sie nauczyłeś.”

Lektura tej książki była dla mnie bardzo osobistym doświadczeniem, bo mam za sobą setki pozycji, a dopiero „Insight” pozwoliło mi uporządkować myśli. Wiem już po co je czytam, a przede wszystkim jak powinienem je czytać.

jak cie widza tak cie pisza - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4Guy Kawasaki, Peg Fitzpatrick – Jak Cię widzą, tak Cię piszą – pozycja z 2004 roku traktująca o mediach społecznościowych. Miałem pewne obawy, że treści jakie w niej znajdę będą zwyczajnie nieaktualne. Tymczasem techniki i wskazówki tu zawarte są wyjątkowo ponadczasowe – autor unika po prostu dzielenia się informacjami na temat szczegółowych funkcji działania danej platformy (np. nie wskazuje w jakim konkretnie okienku włączyć daną funkcję). Przekazuje ogólne koncepcje jak z konkretnej platformy korzystać, by gromadzić wokół siebie zaangażowaną społeczność. Potwierdzeniem, że wie o czym pisze jest fakt, że dziś śledzą go miliony, choć nie jest żadnym celebrytą. Zaletą jest również to, że wszystkie wymieniane platformy istnieją i nic nie zapowiada, by coś się miało zmienić, a więc pozycja długi czas będzie wciąż aktualna. Dała mi mnóstwo materiałów do przemyślenia i zwyczajnie pokazała mi jak wiele szkolnych błędów do tej pory popełniałem.

ekonomia wdziecznosci zasada wzajemnosci w biznesie b iext38663473 210x300 - KSIĄŻKI BIZNESOWE CZ.4Gary Vaynerchuk, Ekonomia wdzięczności – autor książki to facet, który zawsze mówi to co NAPRAWDĘ myśli bez owijania w bawełne. Opisuje w niej to do czego samodzielnie doszełem przed laty – troska o klienta finansowo zwraca się z ogromną nawiązką. Nigdzie o tym nie czytałem, nikt nawet nie kierunkował mojego myślenia na te forme – po prostu dostrzegłem, że jeśli jestem naturalnie miły ludzie odwdzieczają mi sie tym samym przez co moja praaca staje sie dużo przyjemniejsza. Kiedy prowadziłem sklep internetowy potrafiłem dorzucać ludziom cenny wart kilkadziesiąt złoty gratis chociaż nigdzie tego nie obiecywałem, ani nie było to warunkiem żadnego konkursu. Kiedy do biura Generali (tutaj pracuję) przyszła pani, by załatwić sprawy formalne w rozmowie powiedziała, że padła ofiarą zwolnienia. Nie miała komputera, więc znalazłem kilka ofert i jej przekazałem. Kosztowało mnie to zaledwie kilka minut … i owa pani nie mogła pojąć, gdy wręczałem jej liste ofert po co to robię. Nie jesteśmy przygotowani na bezinteresowną pomoc, więc czułem, że w głowie kołaczyły się jej różne myśli („czemu on to robi?”). Tego rodzaju zachowania w przyszłości pięknie się zwracają i to jest ogólny przekaz tej książki. Pełnej fajnych historii, które we wspaniały sposób opowiada Gary. Zdecydowanie warto po to sięgnąć.